Perłowy guzik
Morze jest źródłem życia, ale może być również niemym świadkiem
okrutnych zbrodni i tragedii. Woda to nie tylko H2O. Woda ma pamięć,
która potrafi zakonserwować wspomnienia. Ocean nosi w sobie historię
całej ludzkości. To w nim skupiają się wszystkie głosy pochodzące z
Ziemi i z kosmosu. To tu znaleźć można rząd zagubionych dusz, bez
nagrobka, pozostawionych samym sobie do końca. Woda ma jednak swój
własny głos i szczególnego rodzaju rolę do spełnienia – odbiera impulsy z
gwiazd, aby dalej przekazać je żywym stworzeniom. Woda to także
najdłuższa granica Chile. 2670 mil chilijskiego wybrzeża to największy
archipelag świata i jednocześnie krajobraz o niemal nadprzyrodzonym
pięknie. Są tu wulkany, góry i lodowce, ale również głosy ludzi rdzennej
Patagonii, pierwszych angielskich żeglarzy oraz politycznych ofiar
reżimu Augusto Pinocheta. Patricio Guzmán stara się uchwycić ten
wielopłaszczyznowy kontekst w swoim niezwykle poetyckim filmie będącym
częścią dyptyku, w którym, tak jak w "Nostalgii za światłem", podejmuje
on temat pamięci i nierozliczonej przeszłości historycznej własnego
kraju. Woda jest tu spajającym wszystko elementem i to właśnie przez nią
przemawia historia Chile. Wybieramy się w podróż od czasów kolonialnych
do dyktatury Augusto Pinocheta, od eksterminacji rdzennej ludności
Patagonii do brutalnego zabójstwa przeciwników politycznych chilijskiego
reżimu. Morze było niemym widzem tych zdarzeń, które nigdy nie zostały w
Chile publicznie rozliczone. Tytuł filmu ma symboliczne znaczenie.
Częściowo zainspirowany został znalezionym przez filmowca guzikiem od
koszuli zaklinowanym w wydobytych z morza szynach, które wykorzystywano
kiedyś do zatapiania zwłok ofiar reżimu Pinocheta. Perła odnosi się z
kolei do Roberta FitzRoya, który zapłacił nią za wolność rdzennego
przedstawiciela Yaghan Jemmy’ego Buttona, wywiezionego do Wielkiej
Brytanii w roli zakładnika. Przepełniony poezją film przemawia
szczególnego rodzaju melancholią, dzięki której nawet najbardziej ukryte
prawdy mają szansę odzyskać swój własny głos.
Komentarze
Prześlij komentarz